Majoritatea utilajelor pentru tâmplărie PVC / aluminiu au în componența lor echipamente pneumatice, cum ar fi de exemplu cilindrii pneumatici care împing lama de debitare pentru ca aceasta să intre în profil, pentru a roti lama (discul) la un anumit unghi, pentru a deplasa motorul care susține un grup de freze, etc. Acești cilindri nu pot acționa "de capul lor" ci sunt coordonați de niște valve pneumatice care dacă sunt cu bobină (de regulă pe utilaje automate, unde valva primește impuls electric) sunt denumite generic electrovalve sau valve cu solenoid.

Așadar, cilindrii cu valvele și tuburile de aer formează împreună sistemul pneumatic al utilajului.

Deși recent au început să apară tot mai mulți producători de componente pneumatice care (zic ei) nu necesită lubrefiere, totuși în domeniul nostru mai toți producătorii de utilaje pvc / aluminiu folosesc componentele clasice, care necesită lubrefiere atât a valvelor dar mai ales a cilindrilor. Explicația este una simplă: valvele și cilindrii lucrează cu garnituri din cauciuc care se freacă la fiecare mișcare de un corp din aluminiu sau aliaj. Ca să ne imaginăm, luăm exemplul cilindrului pneumatic, unde pe capătul din interiorul tijei-piston avem garnituri care împiedică aerul comprimat sa treacă dintr-o cameră în alta a carcasei (cămășii) cilindrului. Acea garnitură se va freca mereu de interiorul carcasei și în scurt timp se va deteriora, permițând astfel aerului sa treacă dintr-o cameră în alta și astfel sa nu mai producă forță de mișcare. Alte efecte pot fi faptul că cilindrul se "gripează", merge sacadat sau trebuie ajutat cu un impuls (împins cu mâna, mai pe românește) pentru a începe o cursă, fie de înaintare fie de retragere.

Dacă aerul comprimat care circulă prin circuitul pneumatic ar fi lubrefiat atunci erodarea garniturilor s-ar produce mult mai greu și astfel s-ar lungi perioada de exploatare. De exemplu, un cilindru care nu a fost lubrefiat niciodată se poate defecta in 1-2-3 luni iar unul care este lubrefiat corespunzător ar putea funcționa chiar și 4-5 ani; bineînțeles, toate aceste estimări nu sunt exacte ci depind de ritmul de utilizare al utilajului, temperatura ambiantă precum și alți factori.

Pentru a asigura lubrefierea cilindrilor și valvelor pneumatice de obicei producătorii montează la alimentarea principală a utilajului cu aer comprimat un dispozitiv compus din 2 pahare și un regulator (eventual cu manometru) denumite "FRL-uri" sau "grupuri de preparare a aerului". Acestea au rolul de a capta condensul din aerul comprimat in primul pahar iar din al doilea pahar în care trebuie să se afle ulei pneumatic să injecteze o doză foarte mică de ulei în aerul comprimat care alimentează utilajul. Astfel, aerul lubrefiat ar ajunge prin toate componentele pneumatice și le-ar asigura lubrefierea, deci le-ar prelungi durata de exploatare.

Suntem nevoiți să scriem acest articol deoarece întotdeauna când mergem sa facem montajul unor utilaje la clienții care au achiziționat utilaje PVC sau aluminiu de la noi specificăm foarte clar necesitatea lubrefierii, și faptul că un pahar de aprox. 300 ml de ulei ar trebui consumat la 1-2 săptămâni, funcție de cât de mult este utilizat utilajul. Însă cu toate acestea primim sesizări de service care după o scurtă investigație ne duc la concluzia ca defecțiunile sugerate de beneficiari ar avea drept cauză funcționarea necorespunzătoare a cilindrilor pneumatici sau a valvelor. Când îi intrebam când au pus ultima dată ulei în paharul FRL-ului răspunsurile variază, de la 2-3 luni până la 1 an (se pare că unele componente pe utilajele vândute de noi sunt chiar bune dacă merg și un an fără a fi lubrefiate :)

Ideea este că foarte muți operatori ai utilajelor nu acordă deloc atenție acestui aspect, am putea estima chiar un procent mai mare de 50%. Știm care este gredul de pregătire al operatorilor de utilaje pvc / aluminiu care au mai rămas să lucreze prin atelierele de la noi, așa că nu ne miră acest lucru; însă ne miră faptul că afirmă că "nu au știut" că trebuie să aibă grijă ca paharul de ulei să se consume la 1-2 săptămâni, deși, după cum am spus, le repetăm mereu acest lucru atunci când mergem la montaj.

Ideea este că uneori se ajunge a se arunca vina pe noi, ca furnizori de utilaje, ceea ce este destul de supărător având în vedere că știm cu siguranță că am comunicat necesitatea lubrefierii și, mai mult, este specificată în cartea tehnică a fiecărui utilaj ! Dar, la noi, cine citește cartea tehnică ? Vă spunem noi, nici 5% din clienți !!!

Așadar, dacă citiți acest articol veți ști de ce utilajul dvs nu funcționează și dacă v-a lăsat în vârf de sezon poate veți înțelege necesitatea lubrefierii. Veți putea evita situații în care să nu vă puteți folosi de utilaj 3-7 zile sau mai mult, depinde în cât timp putem procura piesa de schimb.