Orice utilaj pentru tâmplărie PVC / aluminiu este fabricat din mai multe componente, pe care de regulă producătorii utilajelor le achiziționează de la producători dedicați. Este posibil ca partea de structură, șasiurile, partea mecanică să fie realizată în fabricile producătorilor de utilaje, așa se obișnuiește și din punctul nostru de vede așa ar fi și normal, însă celelalte componente sunt achiziționate de aceștia de la producători consacrați, specializați strict pe anumite componente.

Așadar, producătorii de utilaje pvc cumpără la rândul lor: componente pneumatice (de ex. cilindri, valve, tuburi, etc), componente hidraulice, componente mecanice de mișcare (axe de ghidaj, coloane, rulmenți liniari, șuruburi cu bile, etc), componente electrice și, în cazul utilajelor automate sau chiar cu control numeric (CNC), componente electronice (PLC-uri, drivere, HMI-uri)

În acest articol dorim să ne concentrăm strict pe componentele pneumatice.

Acestea sunt folosite îndeosebi la acționările diverselor componente mecanice ale utilajelor pentru PVC șu aluminiu, pentru a produce o mișcare liniară a unor subansamble ale utilajelor; spre exemplu, pentru deplasarea lamei / discului de debitat la o mașină de debitat profile sau debitat baghete, se montează un cilindru pneumatic cu dublă acțiune, aceasta însemnând că este prevăzut cu două găuri de alimentare cu aer, una în partea din spate a cilindrului pneumatic, a doua în partea dinspre tijă. Dacă se alimentează cu aer comprimat orificiul dinspre spatele cilindrului, aerul va împinge tija (pistonul) spre înainte / înafară, producând astfel mișcare. Invers, alimentarea cu aer comprimat prin orificiul din partea opusă va produce retragerea tijei (pistonului) în interiorul cilindrului.

Atenție la exprimare, am observat că foarte mulți clienți folosesc denumirea de "piston" atunci când fac referire la cilindrul pneumatic !

Cum tubul prin care circulă aerul comprimat nu poate fi introdus direct în cilindru, se folosesc niște piese de racord, denumite popular "conectori" însă o denumire alternativă și mai corectă ar fi "fitinguri pneumatice". Acestea au la un capăt filet, (care nu este metric, ci gaz) prin care se face conexiunea cu orificiul cilindrului, iar la celălalt capăt inel și lamele tip "dinți de rechin" pentru a face legătura cu tubul pneumatic.

În cazurile când este necesară reglarea debitului de aer și deci a vitezei de avans a tijei / pistonului, se folosesc fitinguri (conectori) cu robinet, caz în care denumirea lor este "regulator pneumatic" sau "drosel pneumatic". Important: pentru reglajul debitului de aer și implicit a vitezei de avans a tijei cilindrului, se va ajusta regulatorul de pe ieșire, nu cel de pe alimentare. Să presupunem că un cilindru pneumatic este alimentat cu aer comprimat la 6 bar și va îndeplini dublă funcție, prima de a împinge tija pistonului astfel încât aceasta să iasă în afară, a doua de a împinge tija înapoi astfel încât tija pistonului să se retragă în interiorul cilindrului. Dacă dorim să reducem viteza cu care va ieși tija în afară, va trebui să lăsăm alimentarea cu aer din spatele cilindrului așa cum era inițial și să reducem debitul de aer la ieșire, adică la orificiul dinspre gâtul cilindrului pneumatic, vom face aceasta prin rotirea spre închidere a regulatorului. Astfel, aerul care exista deja în interiorul cilindrului va ieși mai greu și evident, va întârzia viteza de ieșire a tijei în afară. Vom proceda invers dacă vrem să reducem viteza la retragerea tijei.

Cilindrii pneumatici sunt compuși din elemente metalice (aluminiu - cămașa, inox / bară cromată - tija) și din garnituri, acestea fiind amplasate atât pe gâtul cilindrului cât și pe fundul pistonului. Aceste garnituri, frecând pe metal, se vor uza cu timpul și vor permite pierderi de aer. Pentru a preîntâmpina uzura garniturilor, mai toți producătorii montează pe utilaje, la intrarea principală a aerului comprimat în utilaj, niște piese denumire "grupuri de preparare a aerului" sau "FRL - filtre lubrificatoare" care vor lubrefia aerul cu un ulei special, pentru componente pneumatice; astfel, aerul lubrefiat va ajunge prin tot circuitul pneumatic al utilajului prelungind durata de viață a componentelor pneumatice. FRL-urile, pe lângă funcția de lubrefiere mai au și alte două roluri: de filtrare a aerului de condens, și de reglare a presiunii de intrare în utilaj. De fapt, cele 3 roluri deriva din denumirea lor, FRL însemnând: Filtru-Regulator-Lubrificator.

Noi, ca și distribuitori de utilaje, ÎNTOTDEAUNA când punem în funcțiune un utilaj informăm beneficiarul despre necesitatea lubrefierii aerului comprimat, de a urmări consumul de ulei din recipient și să ajusteze robinetul de consum astfel încât să se consume un pahar / recipient la 1-2 săptămâni. După cum probabil știți și dvs. cam ce grad de pregătire în exploatarea utilajelor au operatorii pe astfel de echipamente în țara noastră, probabil nu vă veți mira când afirmăm că unii clienți (nu puțini, din păcate) se bucurau că după 6 luni "mașina nu i-a păpat gram de ulei". Am fost la clienți și am văzut cu ochii noștri paharele de ulei pline, aceștia fiind foarte încântați de acest fapt, iar când le-am spus că foarte probabil au compromis cilindrii și valvele au răspuns că nu au știut, lucru deloc adevărat deoarece noi le comunicăm acest lucru la fiecare utilaj în parte, iar dacă un client cumpără 5 utilaje îi spunem acest lucru de 5 ori ! În plus, este menționată necesitatea lubrefierii în cartea tehnică a fiecărui utilaj...

Pentru a acționa cu aer comprimat un cilindru pneumatic, dar și pentru a asigura fluxul de evacuare a aerului existent în interiorul acestuia se folosesc valve pneumatice..

Per ansamblu, de calitatea componentelor pneumatice folosite la fabricarea utilajelor pentru pvc / aluminiu va depinde calitatea produselor finite, adică a utilajelor; dacă se folosesc componente ieftine, așa cum fac mulți producători de utilaje "low-cost", durata de viață a utilajelor va fi mult redusă, fiind necesară înlocuirea în scurt timp (probabil în maxim 1 an) a acestora. Producătorii de utilaje care țin la renumele mărcii lor și la fidelizarea clienților vor folosi întotdeauna componente pneumatice de la producători de top, chiar dacă implicațiile vor fi de creștere a costului de producție !

Câteva nume de producători mondiali care ocupă primele locuri în topul producătorilor de componente pneumatice ar fi: Festo (Germania), Univer (Italia), SMC (Japonia), Camozzi (Italia). Desigur, mai sunt însă și alți producători care fabrică componente pneumatice de calitate, cu ar fi A-Z Pneumatica din Italia, WinMan din Turcia, însă locul lor este, după părerea noastră, după cei menționați deja. Mai există și producători de top care însă fie nu sunt foarte prezenți în domeniul nostru, fie oferă componente pneumatice care însă nu prea sunt folosite în construcția de mașini-unelte pentru domeniul nostru (am putea enumera Enfield - UK, Bimba, Fabco, etc) fie produsele acestora se regăsesc extrem de rar printre componentele mașinilor pentru tâmplărie PVC / aluminiu. Dacă crezi că am putea actualiza lista, ai ceva comentarii, adăugiri, te rog sa ne trimiți un email sau să completezi formularul de contact de pe acest site și vom actualiza.